De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Marigot, Dominica van Senna Dassen - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Marigot, Dominica van Senna Dassen - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop!

Door: Senna

Blijf op de hoogte en volg Senna

06 Februari 2013 | Dominica, Marigot

Hallo allemaal,

Sorry voor het lange wachten! Het is hier ook veel te warm en te mooi om te computeren, haha!

Na een spectaculaire landing (zie foto’s) ben ik eindelijk aangekomen op het warme en zonnige Sint-Maarten! Ik zie nu al op tegen de terugreis, bah, 9u in een vliegtuig is echt niks voor mij!
Op het vliegveld heb ik meteen kennisgemaakt met mijn mentor, Petra van Gent. Echt een hele aardige vrouw! Ze heeft ons (Wim, ook van mijn school) opgehaald op het vliegveld en we zijn meteen ergens aan het strand een lokaal biertje gaan drinken! Alle stress van het vliegen was al snel weg na een paar Carib’jes.
Het strand bij het vliegveld, Maho Beach, is trouwens hartstikke vet! De landingsbaan is namelijk achter het strand. Als er grote vliegtuigen landen of vertrekken is er dus een gigantische zandstorm! Er zijn zelfs idioten die toch in het midden gaan staan om te filmen. Sommigen hebben zelfs bobbeltjesplastic om zich heen gebonden en een duikbril op tegen het zand. Gekke Amerikanen natuurlijk! Ik hoop dat het me lukt om een filmpje bij dit blog te posten, dan kunnen jullie het zelf zien ;)
Na een paar uurtjes doorgebracht te hebben op het strand, begon de jetlag toch wel aan te komen. We hebben dan ook een taxi genomen naar ons appartement. Daar aangekomen bleek dat ons appartement nog niet vrij was. We moeten dus tot 14 februari nog op één slaapkamer slapen. Gelukkig zijn er wel twee 2-persoonsbedden en kunnen we ons hartstikke goed verstaan tot nu toe =)

De tweede dag hadden we nog vrij en dus hebben we een auto gehuurd bij onze huurbaas (echt zo’n dikke neger met gouden tanden, kettingen en 20 horloges). Toen zijn we een toertje gaan rijden rond het hele eiland. Dat is op zich niet zo moeilijk, hier is namelijk maar 1 grote weg rond het hele eiland. Verdwalen lukt zelfs mij niet hier!
We zijn bij ons appartement vertrokken en zijn richting het Franse deel, Saint-Martin, gereden. Het landschap is hier heel heuvelachtig (ja, meer bergen dan in het mooie Zuid-Limburg!) dus er zijn heel veel uitkijkpunten boven op de bergen. Natuurlijk zijn we ook af en toe gestopt om een paar mooie foto’s te maken! (Wim wordt nu al gek van mij en mijn foto-tic!) In de Franse hoofdstad Marigot zijn we gestopt om te lunchen. Er was ook markt die dag, dus daar hebben we vele lokale producten kunnen bekijken. Het valt meteen op dat ze je als “toerist” overal binnen proberen te lokken. Je kunt hier ook het beste afdingen of zeggen dat je op het eiland woont, dan daalt de prijs al gauw tot bijna de helft!
Na de tussenstop zijn we verder gereden naar het Nederlandse deel van Sint-Maarten. Hier is het iets armoediger dan op het Franse gedeelte, maar nog steeds erg mooi! De stranden zijn overal prachtig wit en de zee is echt zo blauw als in de vakantieboekjes! Ongelofelijk!
Ten slotte hebben we ook meteen het Milton Peters College (onze stageplek) gezocht zodat we de dag erna precies wisten waar we heen moesten.

De dinsdag moest ik om 07u30 op school zijn. Dan begint het eerste lesuur namelijk, want dan is de temperatuur nog oké. Het laatste lesuur is voor mij altijd om half 2 afgelopen, maar sommige klassen hebben zelfs tot 15u les! Gelukkig viel het vroeg opstaan nog wel mee! Je zweet hier ’s ochtends namelijk je bed uit, haha!
Die dag heb ik voornamelijk lessen Nederlands geobserveerd. De klaslokalen zijn hier trouwens vrij modern en overal hangen (gelukkig) waaiers. De kinderen zijn ook heel vriendelijk, maar ze zijn wel iets drukker dan in Nederland/België. Voor de rest is hun Nederlands niet zo goed, maar dat betekent dus dat er genoeg werk aan de winkel is voor mij! =D
De eerste schooldag heb ik ook kennisgemaakt met de directeur. Toen ik me voorstelde hoorde hij mijn “zachte G” en toen vroeg hij meteen waar ik vandaan kom en of ik ook dialect spreek. Blijkt dat hij uit Sittard komt en al 15 jaar geen dialect meer had gesproken! De rest van het gesprek verliep dus in het ‘plat’, hoezo ijsbreker?! Steeds als ik hem nu tegenkom staan we 5 minuten in het dialect te kletsen, haha!
De rest van de week heb ik ook nog lessen Nederlands en Engels geobserveerd. (Voor de geïnteresseerden, ik houd ook een blog voor school bij waarop ik schrijf over de ervaringen qua schoolgebeuren: www.sennainsintmaarten.blogspot.be )

Natuurlijk heb ik naast de schooluren nog vanalles anders gedaan. Bij ons in het appartementenblok wonen nog een aantal Hollandse stagiaires dus daar zijn we een keer iets mee gaan eten en we zijn samen naar het strand geweest. Helaas zijn het allemaal jongens, maar als het goed is komen volgende week nog een paar meiden aan hier.
Daarnaast ben ik al veel op het strand geweest natuurlijk! Er zijn hier 36(!) stranden op Sint-Maarten, het ene nog mooier dan het andere! De teller staat nu op 5, dus ik heb nog genoeg te bezichtigen/testen, zwaar leven heb ik toch! =D

De vrijdagavond zijn we met een paar collega’s (en de blije directeur) ergens iets gaan drinken. Dat was hartstikke gezellig! We worden echt opgenomen in de groep en er is helemaal geen sprake van hiërarchie hier: iedereen kletst en danst met iedereen. Sowieso is de sfeer op school veel losser dan bij ons: in de lerarenkamer zeg je per dag wel 100x “Goedemorgen, how are you?”
Daarna zijn we nog met een aantal jongere collega’s op stap geweest. Die avond heb ik ook nog een vrouwelijke Brabantse stagiaire ontmoet, Daphne. We beginnen al goede vriendinnen te worden en je treft ons in het weekend dan ook met ons tweetjes op het strand aan! =D

Naast relaxen moet er natuurlijk wel gewerkt worden. Afgelopen dinsdag ben ik namelijk begonnen met lesgeven. Ik geef hier 5u per week Nederlands aan 3 Havo en 2u per week Engels aan 1 en 2 Havo + 3 VWO. In totaal sta ik dus 11u per week voor de klas. Natuurlijk moeten die lessen ook worden voorbereid en daar heb ik het op dit moment wel druk mee. Maarja, het valt toch wel iets minder zwaar als buiten de zon schijnt en je dus in je bikini bij het zwembad je lessen kan voorbereiden!

Heel veel zonnige groetjes uit het mooie Sint-Maarten!!

P.s. Ik zal proberen om z.s.m. een paar foto’s en filmpjes erbij te zetten, voor de nieuwsgierigen, op Facebook staan er al een hele hoop! Xx

  • 06 Februari 2013 - 19:02

    May:

    Klinkt helemaal niet slecht, Senna.
    Groetjes
    oet Mestreech!
    May


  • 06 Februari 2013 - 19:15

    Carole:

    Hee meissie, leuk verslag, oma heeft vandaag ook de foto's gezien. Ze vindt het helemaal te gek.
    Dikke poen mam en Joris

  • 06 Februari 2013 - 21:39

    Raphke, Remco, Renske & Stijn :

    Hey Senna,

    Leuk om te lezen dat het je daar goed bevalt. Mooie foto's ook. Wij zijn best wel een beetje jaloers, hier is het erg koud en veel natte sneeuw :-(
    Heb je daar volgende week al meteen carnavalsvakantie? Is daar altijd mooi weer dus ze zullen wel geen krokusvakantie kennen ;-)
    Geniet van alles, werk ze.

    Lieve groetjes uit Eindhoven!

  • 06 Februari 2013 - 22:34

    Anke :

    Goed om te horen dat je het leuk hebt zussie!
    Dikke poen!

  • 07 Februari 2013 - 11:51

    Pap En Karin:

    Wat kan het leven toch zwaar zijn. Zo te zien geniet je ervan. En gelijk heb je...xxxxx

  • 10 Februari 2013 - 17:48

    Carole:

    Senna ik krijg dat filmpje niet geopend, kan dat?

  • 10 Februari 2013 - 20:07

    Lilian Dasse-Essers:

    Hey Senna,

    Heel leuk zo'n verslag; wat fijn om te horen dat het je zo goed bevalt; skypen met je vond ik ook wel een aparte ervaring. Wat het weer betreft mis je hier niets hoor; het is echt ijskoud vind ik. Maud met een kort rokje op de carnavalswagen (wel met 3 panty's aan)!!! Brrrr... En Guy ook met een rokje; als Griekse adonis. Senna, het gaat je goed en tot schrijfs of tot ziens weer he.

    groetjes, Lilian en Frans

  • 11 Februari 2013 - 21:09

    Melissa:

    Hey Senna!

    Leuk om te lezen dat het daar zo goed gaat. De foto's hebben mij al helemaal jaloers gemaakt. Wat een mooi strand daar! Geniet ervan en nog veel succes met je stage. Je wordt gemist hier!

    Dikke kus, Melissa

  • 15 Februari 2013 - 18:57

    Opa En Oma:

    Hoi Senna,wij horen het al je hebt het naar je zin!!
    Maar je KOMT toch zeker weer teug naar ons hier in Eijsden he.
    Door je verhalen over het warme klimaat,krijgen wij het nog kouder hier.
    Maar de winter loopt naar zijn einde en dan komt weer de lente met wat
    warmere tijden.Volgende week woensdag zullen we weer om 7 uur voor de
    laptop zitten,goed ? Geneet van ut leave meisje,je hebt nu de kans
    Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominica, Marigot

Senna

Hallo allemaal, Zoals jullie misschien al weten ga ik van 27 januari tot 3 mei stage lopen op het eiland Sint-Maarten. Op deze pagina kunnen jullie mijn reisverhalen lezen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1259
Totaal aantal bezoekers 10450

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 03 Mei 2013

Senna in Sint-Maarten

Landen bezocht: